Ajankohtaista
Rural Finlandin strategiatyökalut julkaistu
Rural Finlandin strategiatyökalutaulukoihin on koottu tiivistetyssä muodossa maakunnallisten matkailustrategioiden ja maakuntastrategioiden matkailua koskevat keskeiset linjaukset. Työkaluja voidaan käyttää apuvälineenä matkailuhankkeiden suunnittelussa, arvioinnissa ja strategianmukaisuuden varmistamisessa. Työkalut mahdollistavat maakuntien strategioiden keskinäisen vertailun ja uusien ideoiden hakemisen yli maakuntarajojen. Lisäksi strategiatyökalut havainnollistavat valtakunnallisten matkailun linjausten toteutumista maakuntien strategioissa.
Strategiatyökalut koostuvat Excel-taulukoista. Taulukoiden ensimmäinen välilehti on luokiteltu ja tiivistetty yhteenveto maakuntien strategioista. Yhteenveto on koottu seuraaville välilehdille poimituista 18 maakunnan matkailu- ja maakuntastrategioiden keskeisistä matkailua koskevista sisällöistä.
Matkailustrategiatyökalussa on tarkasteltu ensisijaisesti maakuntaliittojen toimesta laadittuja matkailustrategioita tai sitä vastaava koko maakuntaa tai sen sisällä olevaa pienempää aluetta koskeva strategia. Matkailustrategioiden sisällön luokitteluperusteena on käytetty Matkailun tiekartan 2015-2025 mukaista rakennetta ja siinä esitettyjä matkailun kehittämisteemoja: yhteistyö, kohdemarkkinat ja -ryhmät, tuotetarjonnan painopisteet, elinkeinon kehittäminen, markkinointi ja myynti, saavutettavuus ja toimintaympäristö sekä määrälliset tavoitteet.
Matkailustrategiatyökalu Excel-tiedostona
Maakuntastrategiatyökaluun on koottu matkailua koskevat linjaukset pitkän aikavälin maakuntastrategioista/-suunnitelmista sekä lyhemmän aikavälin maakuntaohjelmista ja niiden voimassa olevista toimeenpanosuunnitelmista. Taulukkoihin on koottu maininnat matkailun nykyisestä alueellisesta merkityksestä, kehityspotentiaalista, matkailuun liittyvät tavoitteet ja toimenpiteet eri painopistealoilla, mainitut kohdemarkkinat ja -ryhmät, matkailun yritystoiminnan ja keskittymien kehittämiseen liittyvät linjaukset ja toimenpiteet sekä matkailuun kytketyt tavoitteet ja toimienpiteet yleisissä kehittämisteemoissa (yhteistyö ja vaikuttaminen, markkinointi ja imago, saavutettavuus, maankäyttö ja toimintaympäristö). Lisäksi taulukkoon on koottu strategioissa esitetyt matkailun kehityksen mittarit ja indikaattorit.
Maakuntastrategiatyökalu Excel-tiedostona
Rural Finland uutiskooste helmikuu 2017
Aluekierroksemme materiaalit koostetusti nettisivuillamme. Viimeisimpinä mukana Varsinais-Suomi ja Satakunta.
Matkailun hankerekisteri päivitetty, mukana n. 250 hanketta
Matkatieto-seminaarien esitysmateriaaleja saatavilla Matkatiedon sivuilla
Tarjosivatko Matkamessut oikeasti inspiraatiota ja ostettavia tuotteita matkailijoille? Lue kokemuksemme uusimmasta blogikirjoituksesta
Hungry for Finland – Kansallinen ruokamatkailukilpailu on käynnissä
MUIDEN UUTISKIRJEITÄ
Aitojamakuja.fi uutiskirje helmikuu 2017
Outdoors Finland –hankkeen kuulumisia helmikuu 2017
Visit Finland –uutiset helmikuu 2017
MATKAILU-UUTISIA
Maaseutumatkailu kasvu-uralla – kasvua tukevat käytännön toimenpiteet löydettävissä yhteisesti
Yhtälöstä puuttuu osa – myös Lapin kesä on myytävä
Lapland Hotels laajentaa Helsingin ydinkeskustaan
Napapiirille halutaan hotelleja ja mökkikyliä
Suomen matkailulla on tuhannen euron paikka
Matkailun edistämiseen tarvitaan lisää panoksia
Matkailijat käyttivät Jyväskylän seudulla 217 miljoonaa euroa vuonna 2015
Suomella hyvät mahdollisuudet lyödä hiljaisuudella rahoiksi
Länsiterminaali 2 aukeaa liikenteelle
Asiantuntijat väittävät: Suomen matkailumarkkinointi on jämähtänyttä
Lapin matkailu ylsi kaikkien aikojen ennätyslukuihin viime vuonna
TAPAHTUMIA
Tulevia matkailuaiheisia seminaareja ja muita tilaisuuksia löydät tapahtumakalenteristamme.
Rural Finland uutiskooste joulukuu 2016
Tarjolla erinomaisia esimerkkejä yritysryhmähankkeista!
Yritysryhmäteemaisen kehittäjiätapaamisen videotallenne YouTube-kanavallemme
Uusia tutkimustiedon tiivistelmiä mm. venäläismatkailun trendeistä ja seniorimatkailun edistämisestä julkaistu nettisivuillamme
Nettisivuilta löytyy myös aluekierroksemme esitysmateriaaleja
Matkailun kehittäjille suunnatun tietotarvekyselyn tulokset julkaistu. Markkinatuntemus ja tuotekehitys nousivat tärkeiksi teemoiksi.
Maaseutumatkailun yritysbarometri -työkalu julkaistu
MUIDEN UUTISKIRJEITÄ
Maa- ja kotitalousnaisten uutiset 12/2016
UUTISIA
Kotimaan matkailua kannattaa suosia
Kiinalaiset haluavat ostaa Suomessa tehtyjä matkamuistoja
Bussireitti Vuokatista Pietariin sai aloitusluvan
Tuhat lentoa Lappiin – supertalvi ruuhkauttaa Lapin lentoasemat
Lapissa jopa 100 000 vuodepaikkaa matkailijoille – yöpymismäärät kovassa kasvussa
Kun kiinalainen jakaa kuvan somessa, Rovaniemen kaduilla alkaa kuhista
Kuusamon tunnelmat leviävät maailmalle – 7 bloggaajaa eri puolilta maailmaa saapuu tammikuussa
Lokakuussa rikottiin 2 000 000 yöpymisen raja Lapissa
Pienet yritykset päässeet mukaan Meri-Lapin matkailun kasvuun
Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä saa viimein lentokenttähotellin
Helsingin matkailulla mainio vuosi – medianäkyvyyttä poikkeuksellisen paljon
TAPAHTUMIA
Tulevia matkailuaiheisia seminaareja ja muita tilaisuuksia löydät tapahtumakalenteristamme.
LOPUKSI
Seuraathan jo meitä Facebookissa, Twitterissä ja YouTubessa?
Rural Finland uutiskooste tammikuu 2017
Tarjolla erinomaisia esimerkkejä yritysryhmähankkeista!
Yritysryhmäteemaisen matkailun kehittäjien tapaamisen videotallenne YouTube-kanavallemme
Seuraava matkailun kehittäjien tapaaminen Rukalla 18.4. Teemana matkailun muuttuva lainsäädäntö.
Tarjosivatko Matkamessuit oikeasti inspiraatiota ja ostettavia tuotteita matkailijoille?
Lue kokemuksemme uusimmasta blogikirjoituksesta
Olemmeko valmiita matkailun nopeaan kasvuun?
Aluekierroksemme materiaalit koostetusti nettisivuillamme.
Matkailun hankerekisteri päivitetty työkaluihimme, mukana n. 250 hanketta
Mikä lähiruoassa koukuttaa? Uusi verkkojulkaisu antaa tähän vastauksia
Onko sinulla Suomen paras ruokamatkailutuote? Hungry for Finland – Kansallinen ruokamatkailu kilpailu on käynnissä
Finrelax ja Culture Finland palkitsivat hyvinvointi- ja kulttuurimatkailun kärkituotteita
MATKAILU-UUTISIA
Palveluista tuloja hakeva Suomi joutuu opettelemaan uuden tavan tehdä töitä
Kuusamon matkailuyöpymiset ja lentomäärät jatkavat kasvua
Venäläisten matkailu Suomeen osoittaa elpymisen merkkejä
Kiinalaiset maksutavat yleistyvät vauhdilla Lapissa ja Helsinginssä
Kiinalaisturistien vyöry Lappiin ylitti odotukset – Finnair lisää yhteistyötä Alitripin kanssa
Suomi kiinnostaa nyt maailmalla – kansainväliseen myyntiin tarvittaisiin ripeyttä
Lappiin voi nousta luksushotelleja kiinalaisrahalla – turismi sai sijoittajat liikkeelle
Lappi tarvitsee lisää hotelleja – mökkimajoitus ei käy kaikille
Kiinalainen turisti pettyy, jos revontulet eivät loimua
Bloggarin kokemukset hyvää peeärrää kotimaiselle matkailualalle
Latu, ananaspitsa ja olut muovituopissa ei ole Lappi-kokemus
Matkailijoiden kerma saapuu yksityiskoneilla Lappiin ja vaatii revontulia
Lapin eksotiikka leviää maailmalle somessa – matkailun markkinointi muuttuu maailman mukana
Näin syntyy Suomi-kuva – kansainväliset bloggaajat syöttävät täällä poroja ja kelluvat jäissä
Kansallispuistojen käyntimäärät kasvoivat selvästi
TAPAHTUMIA
Tulevia matkailuaiheisia seminaareja ja muita tilaisuuksia löydät tapahtumakalenteristamme http://ruralfinland.karelia.fi/component/jevents/
LOPUKSI
TEM:n #lomahaaste haastaa sinutkin tukemaan kotimaanmatkailua!
Matkailualalla kaivataan tutkimustietoa erityisesti markkinatuntemuksesta ja tuotekehityksestä
Asiakas- ja kohdemarkkinoiden tuntemus sekä matkailutuotteiden kehittäminen nousivat tärkeimmäksi teemoiksi Rural Finland –koordinaation teettämässä kyselyssä, jossa selvitettiin matkailun kehittäjien tutkimustiedon tarpeita. Kysely lähetettiin n. 400 matkailutoimijalle ja vastauksia saatiin 78. Asiakasryhmistä nousivat erityisesti esiin seniorit ja perheet, sekä matkailun eri muodoista aktiviteetti-, liikunta-, luonto- ja hyvinvointimatkailu sekä special interest- ja harrastusmatkailu. Ulkomaalaisten osalta tietoa kaivataan eniten eurooppalaisista ja aasialaisista matkailijoista.
Matkailutuotteiden kehittämisen tueksi toimijat toivovat tietoa luontoon ja paikallisuuteen liittyvistä teemapohjaisista tuotteista, tarinallistamisesta ja elämyksellisyydestä sekä tuotetarjonnan kehittämisestä kansainvälisille markkinoille. Lisäksi kaivattiin tietoa tuotteen laatuun ja laatujärjestelmiin liittyvistä kysymyksistä sekä verkostotuotteistamisesta.
Yleisesti yhteistyön ja verkostoitumisen osalta toivotaan hyviä esimerkkejä toimivasta paikallisesta yhteistyöstä ja verkostoista sekä matkailualan sisällä että muiden alojen kanssa. Uusien yhteistyöalojen osalta mainittiin digitalisaatio, robotiikka, älyteknologia ja/tai peliteollisuus.
Markkinoinnin toteuttamiseen kehittäjät ja matkailutoimijat kaipaavat tietoa tuotteiden ostettavuudesta, saatavuudesta ja näkyvyydestä eri markkinointikanavissa, sekä digitaalisten kanavien mahdollisimman tehokkaasta hyödyntämisestä. Markkinointiviestinnän sisältöjen suhteen kiinnostavat paikallisten vahvuuksien esilletuominen, tarinallisuus ja viestin räätälöinti tietylle kohderyhmälle.
Matkailun trendien osalta toivotaan tietoa tulevaisuuden kuluttajista ja uusista mahdollisuuksista sekä ylipäänsä uusista trendeistä ja hiljaisista signaaleista.
Yleisen yhteiskunnallisen ja paikallisen toimintaympäristön suhteen kyselyyn vastanneita kiinnostavat erityisesti matkailun alueellinen merkitys ja vaikutukset sekä paikalliset vetovoimatekijät. Näihin liittyvää tietoa tarvitaan erityisesti paikallisten toimijoiden matkailutietämyksen lisäämiseksi ja sitouttamiseksi matkailun kehittämiseen.
Näiden teemojen lisäksi kyselyvastuksissa nousi esiin matkailun yritystoimintaan liittyviä tietotarpeita, kuten liiketoimintaosaaminen ja kannattavuus, toimintaan vaikuttavat lait ja säädökset sekä asiakaspalautteiden hankkiminen ja hyödyntäminen.
Varsinaisten tietotarpeiden lisäksi vastaajilta kysyttiin myös miten koostettua tietoa olisi parasta välittää matkailutoimijoille. Vastausten perusteella sähköpostia pidetään yhä edelleen tärkeimpänä tiedonvälityskanavana ja viestinnän halutaan olevan säännöllistä mutta riittävän harvaa (esim. kuukausittain). Tutkimustietoa halutaan helposti hyödynnettävinä tiivistelminä sekä linkkeinä tutkimuksiin ja uutiskirjeisiin. Henkilökohtaista läsnäoloa edellyttävien tilaisuuksien toivotaan olevan hyvin organisoituja, johonkin yksittäiseen teemaan keskityviä koulutustapahtumia tai keskusteluun perustuvia työpajoja, joissa on mahdollista vaihtaa kokemuksia erityisesti yrittäjien kanssa. Lisäksi kyselyvastaukissa mainittiin tarve kansalliseen matkailutiedon portaaliin.
Rural Finland -koordinaatio toteutti tämän matkailun kehittämisen tietotarpeita kartoittaneen sähköisen kyselyn matkailun aluetoimijoille huhti-elokuussa 2016. Tieto kyselystä lähetettiin n. 400 matkailutoimijalle ja kysely oli esillä myös koordinaatiohankkeen nettisivuilla. Kyselyyn saatiin 78 vastausta. Tulosten perusteella on jo nyt koostettu tiivistelmiä halutusta tutkimustiedosta matkailun kehittäjille ja kyselyn tuloksia tullaan hyödyntämään jatkossa matkailun kehittämisen koordinoinnissa. Jo julkaistut tiivistelmät löytyvät Rural Finland –koordinaation nettisivuilta.
Tarkemman yhteenvedon tuloksista voi lukea tästä.