Ajankohtaista
Rural Finland uutiskooste tammikuu 2017
Tarjolla erinomaisia esimerkkejä yritysryhmähankkeista!
Yritysryhmäteemaisen matkailun kehittäjien tapaamisen videotallenne YouTube-kanavallemme
Seuraava matkailun kehittäjien tapaaminen Rukalla 18.4. Teemana matkailun muuttuva lainsäädäntö.
Tarjosivatko Matkamessuit oikeasti inspiraatiota ja ostettavia tuotteita matkailijoille?
Lue kokemuksemme uusimmasta blogikirjoituksesta
Olemmeko valmiita matkailun nopeaan kasvuun?
Aluekierroksemme materiaalit koostetusti nettisivuillamme.
Matkailun hankerekisteri päivitetty työkaluihimme, mukana n. 250 hanketta
Mikä lähiruoassa koukuttaa? Uusi verkkojulkaisu antaa tähän vastauksia
Onko sinulla Suomen paras ruokamatkailutuote? Hungry for Finland – Kansallinen ruokamatkailu kilpailu on käynnissä
Finrelax ja Culture Finland palkitsivat hyvinvointi- ja kulttuurimatkailun kärkituotteita
MATKAILU-UUTISIA
Palveluista tuloja hakeva Suomi joutuu opettelemaan uuden tavan tehdä töitä
Kuusamon matkailuyöpymiset ja lentomäärät jatkavat kasvua
Venäläisten matkailu Suomeen osoittaa elpymisen merkkejä
Kiinalaiset maksutavat yleistyvät vauhdilla Lapissa ja Helsinginssä
Kiinalaisturistien vyöry Lappiin ylitti odotukset – Finnair lisää yhteistyötä Alitripin kanssa
Suomi kiinnostaa nyt maailmalla – kansainväliseen myyntiin tarvittaisiin ripeyttä
Lappiin voi nousta luksushotelleja kiinalaisrahalla – turismi sai sijoittajat liikkeelle
Lappi tarvitsee lisää hotelleja – mökkimajoitus ei käy kaikille
Kiinalainen turisti pettyy, jos revontulet eivät loimua
Bloggarin kokemukset hyvää peeärrää kotimaiselle matkailualalle
Latu, ananaspitsa ja olut muovituopissa ei ole Lappi-kokemus
Matkailijoiden kerma saapuu yksityiskoneilla Lappiin ja vaatii revontulia
Lapin eksotiikka leviää maailmalle somessa – matkailun markkinointi muuttuu maailman mukana
Näin syntyy Suomi-kuva – kansainväliset bloggaajat syöttävät täällä poroja ja kelluvat jäissä
Kansallispuistojen käyntimäärät kasvoivat selvästi
TAPAHTUMIA
Tulevia matkailuaiheisia seminaareja ja muita tilaisuuksia löydät tapahtumakalenteristamme http://ruralfinland.karelia.fi/component/jevents/
LOPUKSI
TEM:n #lomahaaste haastaa sinutkin tukemaan kotimaanmatkailua!
Rural Finland uutiskooste joulukuu 2016
Tarjolla erinomaisia esimerkkejä yritysryhmähankkeista!
Yritysryhmäteemaisen kehittäjiätapaamisen videotallenne YouTube-kanavallemme
Uusia tutkimustiedon tiivistelmiä mm. venäläismatkailun trendeistä ja seniorimatkailun edistämisestä julkaistu nettisivuillamme
Nettisivuilta löytyy myös aluekierroksemme esitysmateriaaleja
Matkailun kehittäjille suunnatun tietotarvekyselyn tulokset julkaistu. Markkinatuntemus ja tuotekehitys nousivat tärkeiksi teemoiksi.
Maaseutumatkailun yritysbarometri -työkalu julkaistu
MUIDEN UUTISKIRJEITÄ
Maa- ja kotitalousnaisten uutiset 12/2016
UUTISIA
Kotimaan matkailua kannattaa suosia
Kiinalaiset haluavat ostaa Suomessa tehtyjä matkamuistoja
Bussireitti Vuokatista Pietariin sai aloitusluvan
Tuhat lentoa Lappiin – supertalvi ruuhkauttaa Lapin lentoasemat
Lapissa jopa 100 000 vuodepaikkaa matkailijoille – yöpymismäärät kovassa kasvussa
Kun kiinalainen jakaa kuvan somessa, Rovaniemen kaduilla alkaa kuhista
Kuusamon tunnelmat leviävät maailmalle – 7 bloggaajaa eri puolilta maailmaa saapuu tammikuussa
Lokakuussa rikottiin 2 000 000 yöpymisen raja Lapissa
Pienet yritykset päässeet mukaan Meri-Lapin matkailun kasvuun
Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä saa viimein lentokenttähotellin
Helsingin matkailulla mainio vuosi – medianäkyvyyttä poikkeuksellisen paljon
TAPAHTUMIA
Tulevia matkailuaiheisia seminaareja ja muita tilaisuuksia löydät tapahtumakalenteristamme.
LOPUKSI
Seuraathan jo meitä Facebookissa, Twitterissä ja YouTubessa?
Rural Finland uutiskooste marraskuu 2016
Seuraathan jo meitä Facebookissa (https://www.facebook.com/RuralFinland/)
ja Twitterissä (https://twitter.com/RuralFinland)!
Ja sitten asiaan.
Yritysryhmäteemaisen matkailun kehittäjien tapaamisen videotallenne YouTubessa…
https://www.youtube.com/watch?v=zdKtsCQJuk8…ja esitysmateriaalit nettisivuillamme: http://ruralfinland.karelia.fi/materiaalit
Mitkä ovat matkailun 10 trendiä ja mitä tulevaisuuden matkailijat haluavat?
Uusia tutkimustiedon tiivistelmiä nettisivuillamme.
http://ruralfinland.karelia.fi/tutkimukset
Maaseutumatkailun yritysbarometri -työkalu julkaistu
http://ruralfinland.karelia.fi/ajankohtaista/
Markkinatietoa kansainvälisistä matkailijoista
http://ruralfinland.karelia.fi/ajankohtaista/8-ajankohtaista/
Luonnon hyvinvointivaikutukset – hyödynnä tietoa matkailuliiketoiminnassa
http://theseus.fi/bitstream/handle/10024/116464/
Luonnollinen hyvinvointimatkailu – tulevaisuuden suunnannäyttäjinä tutkimustieto ja teknologia
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/116703/
Matkailukoulutuksen verkostopäivien materiaalit jaossa 15.12. asti
https://matkailukoulutuksenverkostopaivat2016.wordpress.com/
Kuvaohjeistus saamelaisuuden ja saamelaiskultuurin esittämisen periaatteista julkaistu
http://www.houseoflapland.fi/wp-content/uploads/
Luonnosta kansainvälistä liiketoimintaa –seminaarin esitysmateriaalit ladattavissa
http://www.outdoorsfinland.fi/
Saimaa Wellbeing –seminaarin materiaalit ladattavissa
https://tkiblogi.wordpress.com/2016/11/14/
VisitFinlandin yhteistyössä Haaga-Helian kanssa tuottamat Hungry for Finland Proof Taste –videot kieliversioineen julkaistu
https://www.youtube.com/playlist
Uusimmassa Aitoja makuja -lehdessä tietoa mm. lähiruokatutkimuksista
http://www.aitojamakuja.fi/blogi/?p=1932
MUIDEN UUTISKIRJEITÄ
Outdoors Finland tiedottaa, joulukuu 2016
https://www.lyyti.fi/reg/Outdoors_Finland
Visit Finland -uutiset, joulukuu 2016
https://www.lyyti.fi/reg/Visit_Finland_uutiset_marraskuu_2016_1649
Aitojamakuja.fi uutiskirje
http://www.aitojamakuja.fi/blogi/?p=1930
Energiatehokkuuden koordinaatiohankkeen uutiskooste
http://viesti.proagria.fi/g/l/194099/
UUTISIA
Kotimaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät 5,2% syyskuussa
http://www.tilastokeskus.fi/til/matk/2016/09/
Matkailun aluetaloudellisia vaikutuksia selvitetty Seinäjoella
http://intoseinajoki.fi/ajankohtaista/uutiset/
Kansallispuistoilla monipuolisia terveys- ja hyvinvointivaikutuksia
http://www.iloaluonnosta.fi/iloa_luonnosta/ajankohtaista/
Kansainvälinen suitsutus luo majoituspaineita Hossaan
http://yle.fi/uutiset/3-9320522
Hiljaisuusmatkailusta virtaa Lappiin
http://kaks.fi/uutiset/hiljaisuusmatkailu
Rovaniemen matkailu sai mitä halusi – mutta tulevatko kymmenet tuhannet kiinalaiset matkailijat liian nopeasti?
http://yle.fi/uutiset/3-9263123
Suomeen tuleva Alipay-maksupalvelu voi yllyttää turistit ostamaan lisää
http://www.hs.fi/talous/a1479445424066
Saksalainen lentoyhtiö Germania avaa kolme uutta reittiä Lappiin
http://yle.fi/uutiset/3-9306336
Puhelin voi vinkata alueen erikoisuuksista – iloa niin paikallisille kuin turisteillekin
http://yle.fi/uutiset/3-9320411
Lapissa nousee hotelleja kauas hiihtokeskuksista
http://yle.fi/uutiset/3-9311749
TAPAHTUMIA
Tulevia matkailuaiheisia seminaareja ja muita tilaisuuksia löydät tapahtumakalenteristamme
http://ruralfinland.karelia.fi/component/jevents/
LOPUKSI
Tunnelmia tunturista
(suosittelemme katsomaan kännykällä tai tabletilla ja vähän pyörimään paikallaan :)
https://www.youtube.com/watch?v=xRFoBVAXwiI
Matkailualalla kaivataan tutkimustietoa erityisesti markkinatuntemuksesta ja tuotekehityksestä
Asiakas- ja kohdemarkkinoiden tuntemus sekä matkailutuotteiden kehittäminen nousivat tärkeimmäksi teemoiksi Rural Finland –koordinaation teettämässä kyselyssä, jossa selvitettiin matkailun kehittäjien tutkimustiedon tarpeita. Kysely lähetettiin n. 400 matkailutoimijalle ja vastauksia saatiin 78. Asiakasryhmistä nousivat erityisesti esiin seniorit ja perheet, sekä matkailun eri muodoista aktiviteetti-, liikunta-, luonto- ja hyvinvointimatkailu sekä special interest- ja harrastusmatkailu. Ulkomaalaisten osalta tietoa kaivataan eniten eurooppalaisista ja aasialaisista matkailijoista.
Matkailutuotteiden kehittämisen tueksi toimijat toivovat tietoa luontoon ja paikallisuuteen liittyvistä teemapohjaisista tuotteista, tarinallistamisesta ja elämyksellisyydestä sekä tuotetarjonnan kehittämisestä kansainvälisille markkinoille. Lisäksi kaivattiin tietoa tuotteen laatuun ja laatujärjestelmiin liittyvistä kysymyksistä sekä verkostotuotteistamisesta.
Yleisesti yhteistyön ja verkostoitumisen osalta toivotaan hyviä esimerkkejä toimivasta paikallisesta yhteistyöstä ja verkostoista sekä matkailualan sisällä että muiden alojen kanssa. Uusien yhteistyöalojen osalta mainittiin digitalisaatio, robotiikka, älyteknologia ja/tai peliteollisuus.
Markkinoinnin toteuttamiseen kehittäjät ja matkailutoimijat kaipaavat tietoa tuotteiden ostettavuudesta, saatavuudesta ja näkyvyydestä eri markkinointikanavissa, sekä digitaalisten kanavien mahdollisimman tehokkaasta hyödyntämisestä. Markkinointiviestinnän sisältöjen suhteen kiinnostavat paikallisten vahvuuksien esilletuominen, tarinallisuus ja viestin räätälöinti tietylle kohderyhmälle.
Matkailun trendien osalta toivotaan tietoa tulevaisuuden kuluttajista ja uusista mahdollisuuksista sekä ylipäänsä uusista trendeistä ja hiljaisista signaaleista.
Yleisen yhteiskunnallisen ja paikallisen toimintaympäristön suhteen kyselyyn vastanneita kiinnostavat erityisesti matkailun alueellinen merkitys ja vaikutukset sekä paikalliset vetovoimatekijät. Näihin liittyvää tietoa tarvitaan erityisesti paikallisten toimijoiden matkailutietämyksen lisäämiseksi ja sitouttamiseksi matkailun kehittämiseen.
Näiden teemojen lisäksi kyselyvastuksissa nousi esiin matkailun yritystoimintaan liittyviä tietotarpeita, kuten liiketoimintaosaaminen ja kannattavuus, toimintaan vaikuttavat lait ja säädökset sekä asiakaspalautteiden hankkiminen ja hyödyntäminen.
Varsinaisten tietotarpeiden lisäksi vastaajilta kysyttiin myös miten koostettua tietoa olisi parasta välittää matkailutoimijoille. Vastausten perusteella sähköpostia pidetään yhä edelleen tärkeimpänä tiedonvälityskanavana ja viestinnän halutaan olevan säännöllistä mutta riittävän harvaa (esim. kuukausittain). Tutkimustietoa halutaan helposti hyödynnettävinä tiivistelminä sekä linkkeinä tutkimuksiin ja uutiskirjeisiin. Henkilökohtaista läsnäoloa edellyttävien tilaisuuksien toivotaan olevan hyvin organisoituja, johonkin yksittäiseen teemaan keskityviä koulutustapahtumia tai keskusteluun perustuvia työpajoja, joissa on mahdollista vaihtaa kokemuksia erityisesti yrittäjien kanssa. Lisäksi kyselyvastaukissa mainittiin tarve kansalliseen matkailutiedon portaaliin.
Rural Finland -koordinaatio toteutti tämän matkailun kehittämisen tietotarpeita kartoittaneen sähköisen kyselyn matkailun aluetoimijoille huhti-elokuussa 2016. Tieto kyselystä lähetettiin n. 400 matkailutoimijalle ja kysely oli esillä myös koordinaatiohankkeen nettisivuilla. Kyselyyn saatiin 78 vastausta. Tulosten perusteella on jo nyt koostettu tiivistelmiä halutusta tutkimustiedosta matkailun kehittäjille ja kyselyn tuloksia tullaan hyödyntämään jatkossa matkailun kehittämisen koordinoinnissa. Jo julkaistut tiivistelmät löytyvät Rural Finland –koordinaation nettisivuilta.
Tarkemman yhteenvedon tuloksista voi lukea tästä.
Maaseutumatkailun yritysbarometri -työkalu matkailutoimijoiden käyttöön
Rural Finland -valtakunnallinen matkailun koordinaatiohanke tarjoaa käyttöönne maaseutumatkailun yritysbarometri -työkalun, jonka avulla voitte kerätä alueenne maaseutumatkailuyrityksistä ajankohtaista tietoa yritysten tarjoamista palveluista, työllistävyydestä, matkailuliiketoiminnan liikevaihdon osuudesta, hanketoimintaan osallistumisesta, yrityksen toiminnan viimeaikaisesta kehittymisestä ja kehitysnäkymistä. Työkalun avulla voitte havainnoida myös maaseutumatkailukentän muutoksia toteuttamalla barometrikyselyn esimerkiksi vuoden välein tai hankkeiden alkaessa ja päättyessä. Näin saatte tietoa paitsi toimialan kehityksestä myös työkalun hankkeidenne vaikuttavuuden arviointiin.
Maaseutumatkailun yritysbarometri koostuu yrityksille suunnatusta kyselystä, joka voidaan suorittaa sähköisesti tai keräämällä aineisto puhelimitse sähköiseen lomakepohjaan. Kyselyn toteutukseen tarvittavan tarkemman ohjeistuksen ja kyselylomakemallin voitte ladata tästä linkistä.
Toivomme, että otatte tarjotun barometrityökalun ahkerasti käyttöönne. Sen avulla pystytte todentamaan toimialalla tapahtuvia muutoksia alueellanne. Mitä laajemmin työkalua käytetään, sitä enemmän saamme vertailukelpoista tietoa myös kansallisesti.
Lisätietoja:
Raija Ruusunen (raija.ruusunen(a)karelia.fi, 050 356 0897)
Rural Finland -mittaristo - maaseutumatkailun yritysbarometri (ohjeistus ja lomakemalli)