Ajankohtaista
Aluetilaisuuskierros jatkaa kulkuaan alkuvuoden aikana
Rural Finland -hankkeen yhtenä toimenpiteenä on koota matkailun aluetoimijoista kansallinen kehittäjäverkosto. Osana tätä verkoston koostamista hankkeessa aloitettiin viime vuoden lopulla aluetilaisuuskierros, joka ulottuu kaikkiin maakuntiin. Tilaisuuksien tarkoituksena on aluetoimijoiden yhteensaattamisen lisäksi saada tietoa mm. maaseutumatkailun keskeisimmistä kehittämiskohteista, hyvistä käytänteistä sekä yhteistyö-, tieto- ja osaamistarpeista. Tilaisuudet on tarkoitettu erityisesti matkailun kehittäjille, rahoittajille ja toimintaryhmille.
Tähän mennessä on ehditty jo pitää tilaisuudet Kanta-Hämeessä, Varsinais-Suomessa, Etelä- ja Pohjois-Savossa, Kainuussa, Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Keski-Suomessa, Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa.
Tässä listaa tulevista tilaisuuksista
- Lahti (Päijät-Häme) 11.2.2016
- Helsinki (Uusimaa) 12.2.2016
- Valkeakoski (Pirkanmaa) 22.2.2016
- Seinäjoki (Etelä-Pohjanmaa) 23.2.2016
- Uusikaarlepyy (Pohjanmaa ja Keski-Pohjanmaa) 24.2.2016
- Joensuu (Pohjois-Karjala) (1.3.2016)
Lisätietoa aluetilaisuuksista: projektipäällikkö Raija Ruusunen (050 356 0897, raija.ruusunen(a)karelia.fi).
Ruokamatkailun ensimmäiset tuotesuositukset ovat valmistuneet
Ruokamatkailun ensimmäiset tuotesuositukset ovat valmistuneet. Suositukset on laadittu yrityksille ja kehittäjille laadukkaan, elämyksellisen ja kannattavan ruokamatkailutuotteen toteuttamiseen.
Digitaalisuus osaksi matkailuyritysten strategista suunnittelua
Lataa koko selvitys itsellesi tästä linkistä.
Digitaalisuuden edistäminen nostettiin yhdeksi keskeiseksi toimenpiteeksi tammikuussa 2015 julkaistussa Suomen matkailun kasvun ja uudistumisen tiekartassa vuosille 2015–2025. Osana tiekartan toimeenpanoa työ- ja elinkeinoministeriö teetti perusselvityksen digitaalisen matkailumarkkinoinnin ja myynnin haasteista sekä ratkaisuehdotuksista.
Tavoitteena oli selvittää ne syyt/pullonkaulat, joiden vuoksi matkailuyritykset eivät hyödynnä digitaalisuuden mahdollisuuksia nykyistä enempää markkinoinnissa ja myynnissä sekä ne osa-alueet, joissa olisi syytä tehdä yhteisiä kansallisia ponnistuksia. Tavoitteena oli myös löytää ne kilpailukeinot, joilla erottautua kilpailijoista positiivisesti sekä menetelmät, jotka johtavat suomalaisen matkailuelinkeinon siniselle merelle, jossa kasvu ja kannattavuus ovat selkeästi keskimääräistä korkeampaa.
Outdoors Finland -ohjelma 2015 - 2018 käynnistyy
Tutkimuksissa on havaittu, että maaseudun mikro- ja pk-yritykset voivat menestyksellisesti toimia kansainvälisillä markkinoilla ja niiden kohdalla luontoon pohjautuva markkinointi on erityisen tehokasta. Ohjelmassa pyritään sekä parantamaan Suomen luontomatkailun näkyvyyttä kuluttajien keskuudessa kansainvälisillä markkinoilla että lisäämään yritysten pääsyä kansainvälisiin jakelukanaviin.
Uusimmat
- Webinaarikiertue tulossa - Kerro meille alueesi matkailuhankkeiden hyvät tulokset
- Muutosmatkailuwebinaarin tallenne katsottavissa
- Tervetuloa seuraamaan Muutosmatkailu-webinaaria 28.10.
- Terveys-, hygienia- ja turvallisuusohjeita matkailuyritysten käyttöön
- Linkkivinkkejä matkailutoimijoille koronavirustilanteeseen liittyen
- Digi-teemaisen kehittäjätapaamisen materiaaleja tarjolla
- Matkailun ajankohtaispäivien kiertue talven ja kevään 2020 aikana
- Matkailun kehittäjien tapaaminen Helsingissä 15.1.2020
- Matkailualalla kaivataan lisää tietoa ja osaamista erityisesti ympärivuotisuuden ja digitaalisuuden kehittämiseksi
- Vinkkejä ja työkaluja matkailuyrittäjälle - Ensimmäinen yrittäjäkirje julkaistu