Ajankohtaista
Rural Finland uutiskooste kesäkuu 2016
Ilmianna itsesi, hyvä matkailuyrittäjä! Laitetaan hyvät käytänteet kiertoon:
http://ruralfinland.karelia.fi/ajankohtaista/19-ilmianna-itsesi-yrittaejae
Rural Finlandin nettisivuilla julkaistu Matkailun työkalupakki:
http://ruralfinland.karelia.fi/tyoekalut
Sivuiltamme löytyy myös listaus rahoituspäätöksen saaneista matkailuun liittyvistä kehittämishankkeista:
http://ruralfinland.karelia.fi/materiaalit
Tervetuloa tekemään kylämatkailusta ILMIÖ -seminaari:
http://entra.fi/ilmioseminaari
Visit Finland uutiskirje:
https://www.lyyti.fi/reg_2016/Visit_Finland_uutiset_kesakuu_2016_6248
Outdoors Finland uutiskirje:
https://www.lyyti.fi/reg_2016/OF_tiedottaa_2570
Green Care uutiskirje 5/2016:
http://www.gcfinland.fi/file/original/Uutiskirje+5_2016.pdf
Energiatehokkuuden koordinaatiohankkeen uutiskooste 12/2016:
http://viesti.proagria.fi/g/l/178894/50397073/1017317/3447/1218/8
RUOKA&MATKAILU uutiskirje:
http://haaga-helia.mailpv.net/a/s/97110033-bb16a28c4a407ac1ef046c9089c67372/1257789
Kansallisen ruokamatkailustrategian esittelyvideo nyt myös ruotsiksi:
https://youtu.be/CB-jwHZFWCA
Uusin Aitoja makuja -lehti, 2/2016:
http://www.aitojamakuja.fi/lehti.php?sm=4
Matkailun kilpailukykyä pohtiva yhteistyöryhmä asetettu:
http://www.tem.fi/ajankohtaista/uutiset?89036_m=120547
Matkailun ja kulttuurin syke -seminaarin satoa tarjolla:
https://www.lyyti.fi/reg_2016/Kulttuurimatkailun_kuulumisia
Kotimajoitus osana jakamistaloutta -taustamuistio valmistunut:
http://www.tem.fi/files/45248/Taustamuistio_kotimajoitus_osana_jakamistaloutta.pdf
Arktiset Aromit ry, Luonnontuotteiden hyödyntäminen matkailyrityksissä:
http://www.arktisetaromit.fi/binary/file/-/id/10/fid/2958/
IndieFood kokoaa suomalaiset lähiruokakohteet yksiin kansiin:
http://www.aitojamakuja.fi/blogi/?p=1643
Kulttuuriperintö maaseudun matkailuyritysten tuotteissa ja palveluissa -julkaisu:
https://issuu.com/unichydenius/docs/978-951-39-6628-7
Suomi erottuu Pohjoismaista talvimatkailumaana:
http://www.visitfinland.fi/news/suomi-erottuu-pohjoismaista-talvimatkailumaana/
Luontomatkailu vetää edelleen:
http://yle.fi/uutiset/luontomatkailu_vetaa_edelleen
Etelä-Konneveden kansallispuisto kehittyy:
http://yle.fi/uutiset/etela-konneveden_kansallispuisto_kehittyy
Punkaharju haluaa isomman palan hyvinvointimatkailusta:
http://yle.fi/uutiset/punkaharju_haluaa_palan_hyvinvointimatkailusta
Pyöräilijän Rannikkoreitti haastaa Rengastien:
http://saaristo.ts.fi/nae-ja-koe/pyorailijan-rannikkoreitti-haastaa-rengastien/
Tämän uutiskoosteen myötä Rural Finland siirtyy viettämään kesälomaa. Lomille lähdön tunnelmia ja ajatuksia koordinaation ensimmäisen vuoden tapahtumista koostimme blogikirjoitukseen, jonka voit käydä lukaisemassa täältä: http://www.karelia.fi/blogit/parastamaalla/2016/06/14/mita-tuli-tehtya/
Seuraava uutiskoosteemme ilmestyy syyskuun alussa.
Siihen asti toivotamme kaikille oikein aurinkoista ja matkailurikasta kesää!
Raija & Tero
(kuva: Anne Saarinen / Visit Finland)
Rural Finland uutiskooste huhtikuu 2016
Ilmianna itsesi, hyvä matkailuyrittäjä! Etsinnässä hyviä käytänteitä:
http://ruralfinland.karelia.fi/ajankohtaista/19-ilmianna-itsesi-yrittaejae
Visit Finland -uutiskirje:
https://www.lyyti.fi/reg_2016/Visit_Finland_uutiset_huhtikuu_2016_9376
Visit Finland -seminaarin esitykset katsottavissa nyt jälkikäteen:
http://cloud.magneetto.com/visitfinland/2016_0427_seminaari/angular
Kulttuurimatkailun kuulumisia - Culture Finland ja Luova Matka:
https://www.lyyti.fi/reg_2016/Culture_Finland_uutiset_huhtikuu_2016_3302
Green Care uutiskirje 3/2016
http://www.gcfinland.fi/file/original/Uutiskirje+3_2016.pdf
Hyödyntääkö yrityksesi luonnontuotteita? Vastaa Arktiset Aromit ry:n kyselyyn:
http://www.arktisetaromit.fi/fi/arktiset+aromit/hankkeet/
TEM:n ohjeet kotimajoitusta tarjoaville:
https://www.tem.fi/files/45129/3_2016_ohjeita
Matkailualan tuoreimmat luvut kertovat kasvusta
https://www.tem.fi/kuluttajat_ja_markkinat/tiedotteet
Matkailun luvut kuvina 2015 -infograafi:
http://ruralfinland.karelia.fi/images/Tiedostot/Julkaisut/
Suomessa vieraili 7,4 miljoonaa matkailijaa vuonna 2015
http://www.visitfinland.fi/news/suomessa-vieraili-74-miljoonaa-matkailijaa-vuonna-2015/
Matkailualalla työllisyys kasvaa mutta venäläisturistit vähenevät
http://yle.fi/uutiset/matkailualalla_tyollisyys_kasvaa
Kiinalaismatkailijoita houkutellaan nyt myös maakuntiin - vetonaulana marjastus puhtaassa luonnossa
http://yle.fi/uutiset/kiinalaismatkailijoita_houkutellaan
Mäntän Serlachius-museot palkittiin parhaana matkailuyrityksenä
http://yle.fi/uutiset/mantan_serlachius-museot_palkittiin
Levi valittiin vuoden hiihtokeskukseksi - Rukalla paras hiihtokoulu
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/levi-valittiin-vuoden-hiihtokeskukseksi-rukalla-paras-hiihtokoulu/725083/
Maaseutumatkailua viedään eteenpäin Äänekoskella
http://aksa.fi/maaseutumatkailua-viedaan-eteenpain-aanekoskella/
10 faktan infograafi maaseutuohjelman yritystuista:
http://www.mavi.fi/fi/tuet-ja-palvelut/yrittaja-kauppa-teollisuus/yritystuet/Sivut/10-faktaa-yritystuista.aspx
Ja vappukevennyksenä Lapin erämaan ulkohuussista uusi vetovoimatekijä? ;)
http://yle.fi/uutiset/ulkohuussi_lapin_eramaasta_noteraattiin_maailmalla/8840000
Digitaalisuus osaksi matkailuyritysten strategista suunnittelua
Lataa koko selvitys itsellesi tästä linkistä.
Digitaalisuuden edistäminen nostettiin yhdeksi keskeiseksi toimenpiteeksi tammikuussa 2015 julkaistussa Suomen matkailun kasvun ja uudistumisen tiekartassa vuosille 2015–2025. Osana tiekartan toimeenpanoa työ- ja elinkeinoministeriö teetti perusselvityksen digitaalisen matkailumarkkinoinnin ja myynnin haasteista sekä ratkaisuehdotuksista.
Tavoitteena oli selvittää ne syyt/pullonkaulat, joiden vuoksi matkailuyritykset eivät hyödynnä digitaalisuuden mahdollisuuksia nykyistä enempää markkinoinnissa ja myynnissä sekä ne osa-alueet, joissa olisi syytä tehdä yhteisiä kansallisia ponnistuksia. Tavoitteena oli myös löytää ne kilpailukeinot, joilla erottautua kilpailijoista positiivisesti sekä menetelmät, jotka johtavat suomalaisen matkailuelinkeinon siniselle merelle, jossa kasvu ja kannattavuus ovat selkeästi keskimääräistä korkeampaa.
Matkailumarkkinointi, kuten markkinointi yleensäkin, digitalisoituu voimakkaasti kaikkialla. Verkkomyynnin ja mobiilikäytön kasvu, online travel agent (OTA)-toimistojen valta, kuluttajistuminen ja suosittelumarkkinoinnin kasvava merkitys sekä analytiikka, markkinoinnin kohdennus ja automaatio ovat esimerkkejä matkailumarkkinoinnin uusista mahdollisuuksista ja haasteista, jotka tulee ottaa huomioon kansallisessa kehittämistyössä.
Yrityksille ja matkailuorganisaatiolle tehdyn sähköisen kyselyn ja teemahaastattelujen perusteella tiedetään, että digitaalisessa kanavassa tehdään paljon, mutta tulokset ovat vielä heikkoja. Markkinointi ei ole kohdennettua, se on lyhytjänteistä, eikä ota huomioon asiakkaan tarpeita. Teoriassa tiedetään mitä pitäisi tehdä, mutta käytännössä ei ole riittävästi resursseja eikä osaamista tehdä markkinointia oikein.
Selvityksessä ehdotus parhaista toimintatavoista, joita kansallisella tasolla olisi tarpeen matkailun digitaalisen markkinoinnin ja myynnin edistämiseksi tehdä, tiivistettiin kuuteen osa-alueeseen.
1) Asiakaskokemuksen koordinaatio. Valtakunnan laajuisesti on huolehdittava, että tuotetaan laadukasta asiakaskokemusta, jossa ensisijaisena tavoitteena on saada asiakas ostamaan. Asiakaspolun tulee toimia asiakkaan näkökulmasta yhtenäisesti Visit Finlandin, alueorganisaatioiden ja yksittäisten palveluyritysten kohdalla.
2) Perusasiat kuntoon. Matkailuyritysten ja alueorganisaatioiden verkkopalveluista löytyi ostamista estäviä puutteita sekä teknisiä ongelmia. On varmistettava Visit Finlandin verkkopalveluiden asiakaskokemus ja asiakaspolun koordinaatio aluesivuille sekä yksittäisiin palveluihin siten, että asiakkaan polku johtaa aina myyntiin.
3) Osaamisen kehittäminen. Kaikilla organisaatiotasoilla on tunnistettu osaamistarpeita. Mahdollisuuksia ja työkaluja ei tunneta vielä riittävän hyvin, eikä tietoa parhaista käytännöistä tai verrokkiyritysten kokemuksista löydetä.
4) Sisältö- ja suosittelumarkkinointi. Organisaatioiden tulee aktiivisesti ryhtyä hyödyntämään sisältö- ja suosittelumarkkinoinnin mahdollisuuksia.
5) Analytiikka ja asiakastieto. Analytiikkatyökalujen tuottaman aineiston analysointi ja siihen pohjautuvien kehityssuositusten tekeminen tulisi olla jatkuvaa, arkipäiväistä toimintaa. Asiakkaista voidaan oppia paljon analytiikan keinoin ja syntynyttä tietoa voidaan hyödyntää henkilökohtaisen viestinnän luomiseen.
6) Yksilöllinen asiakasdialogi. Kuluttajat ovat jo oppineet arvostamaan henkilökohtaista, relevanttia ja oikea-aikaista viestintää niin sähköpostissa kuin verkkosivuilla. Tulevaisuuden haasteena on tarjota yksilöille heille tärkeää ja kiinnostavaa informaatiota kustannustehokkaasti juuri niissä kanavissa, joita he käyttävät.